Međunarodni dan osoba s invaliditetom obilježava se 3. prosinca, a povijest obilježavanja seže u listopad 1992. godine kada je Glavna skupština Ujedinjenih naroda na zajedničkoj sjednici, održanoj radi obilježavanja Desetljeća osoba s invaliditetom (1983. – 1992.), usvojila rezoluciju kojom je taj dan proglašen Međunarodnim danom osoba s invaliditetom.
Nakon donošenja navedene rezolucije, UN-ova Komisija za ljudska prava pozvala je zemlje članice da ističu obilježavanje Međunarodnog dana osoba s invaliditetom, 3. prosinca, s ciljem postizanja punog i jednakog uživanja ljudskih prava i sudjelovanja osoba s invaliditetom u društvu (Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike, 2020).
Invaliditet se prema medicinskom modelu može definirati kao stanje individue direktno uzrokovano bolešću, traumom ili nekim drugim čimbenikom koji mijenja zdravstveni status pojedinca; socijalni model definira invaliditet kao društveno stvoreni problem. Prvi model usmjeren je k izlječenju pojedinca i njegovoj prilagodbi novim uvjetima i promjenama njegovog ponašanja dok drugi model naglasak stavlja na potpunu integraciju pojedinca u društvo te invaliditet promatra kao društveno stvoreni problem (WHO, 2021).
Oba koncepta imaju zajednički cilj, potpunu integraciju pojedinca u društvo. To je moguće ostvariti ako društvo teži inkluziji. Inkluzija se temelji na principu da svatko pripada društvu i doprinosi mu na svoj način. Definira se kao filozofija prihvaćanja i stvaranja uvjeta u kojima će svi biti prihvaćeni jednako i s poštovanjem i naglasak stavlja na promjene u samom sustavu (Miloš i Vrbić, 2015).
Popis literature:
Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike (2020). Međunarodni dan osoba s invaliditetom – 3. prosinca. Pristupljeno: 4. 12. 2023. https://mrosp.gov.hr/vijesti/medjunarodni-dan-osoba-s-invaliditetom-3-prosinca/12124
World Health Organization (2001). International Classification of Functioning, Disability and Health. Pristupljeno: 4. 12. 2023. International (who.int)
Miloš, I. i Vrbić, V. (2015). Stavovi odgajatelja prema inkluziji. Časopis „Dijete, vrtić, obitelj“. Zagreb: Pučko otvoreno učilište „Korak po korak“, 77/78, 60-65.